Infarom Publishing

Ce inseamna POD

 
  contact | ajutor | servicii | index  
   
 
Meniu  
Instructiuni autori
Resurse  
Specificatii tehnice  
Etapele publicarii  
Moduri de publicare  
Tarife si comisioane
Trimiteti materialul  
Proiecte  
   

 



   Print/publish on demand (POD), tradus tiparire/publicare la cerere, este un termen care se refera la un intreg sistem de publicare, care include atat tiparirea cartii la comanda, cat si distributia prin canale fizice si electronice. Un sistem POD include o tehnologie digitala de tiparire si o infrastructura informatica prin care tipografia este conectata la reteaua de distributie.
   Internetul este folosit ca mijloc de comunicatie de baza in sistemul POD -  procesarea comenzilor din retea, transmiterea continutului digital si a informatiilor atasate titlurilor sunt efectuate via web de catre participantii la acest sistem: editura POD, compania de tiparire si distribuitorii. Beneficiarii sistemului sunt engrosistii si retailerii. Acestia din urma sunt librariile locale si magazinele cu raioane de carti, bibliotecile, precum si librariile virtuale. Prin retaileri, cartile produse ajung la consumatorii finali, cititorii.

   Tehnologia de tiparire POD foloseste utilaje performante (printere digitale cu sisteme de legare incorporate), capabile sa produca o carte in conditii grafice excelente, cu manipulare umana minimala. In calculatorul masinii se introduc fisierele finale ale materialului (unul pentru blocul cartii si altul pentru coperta), iar produsul final este cartea, realizata in specificatiile tehnice stabilite, care sunt continute in datele fisierelor introduse. Legarea si copertarea sunt executate tot de catre masina, cu optiuni variate (coperta soft sau hard, legare prin lipire, cu arc sau capsare). Cea mai importanta trasatura a acestor masini din punct de vedere comercial este posibilitatea executarii unei singure copii a unui titlu, la acelasi cost de productie cu costul unitar al unei comenzi de mai multe bucati. Tiparirea bucata cu bucata avantajeaza atat editurile si autorii care trimit titluri (anuland investia intr-un tiraj initial ), cat si retailerii, care pot comanda prin distribuitor sau direct un numar oarecare de copii (de la 1 bucata), pentru a testa vanzarea.
   Principala caracteristica a distributiei POD o reprezinta stocul virtual: deoarece o carte este intai comandata si apoi tiparita, retailerii pot lista titluri in librariile lor virtuale fara a crea stocuri fizice.

.................................................................................................................

   Pentru a descarca un filmulet de prezentare a productiei si distributiei POD, realizat de partenerul nostru Ingram, click aici 

................................................................................................................ 

   Procesul de transmitere a informatiei si procesare a comenzilor si platilor functioneaza astfel:
   Autorul transmite materialul editurii POD, impreuna cu care realizeaza fisierele finale ale cartii. Editura transmite comanda de setare a noului titlu catre compania de tiparire si distributie (care se mai numeste si aggregator), punand la dispozitia sa fisierele finale, impreuna cu alte date de marketing ale titlului respectiv. Dupa setarea titlului si aprobarea de catre autor a copiei de verificare, titlul este inclus in catalogul digital si cartea intra in productie (vezi sectiunea Etapele publicarii). Atat distribuitorii, cat si unii engrosisti si retaileri au acces direct la acest catalog, prin care comanda titluri in functie de marketingul fiecaruia. Unii distribuitori pot stoca copii ale titlului, pentru vanzari ulterioare. Ceilalti retaileri folosesc cataloagele distribuitorilor.
   Editura POD acorda distribuitorilor un discount fata de pretul de catalog. Cu cat acest discount este mai mare, cu atat cartea va putea fi distribuita pe mai multe niveluri (engosisti - retaileri) si va avea sanse mai mari sa fie stocata. La randul sau, distribuitorul ofera un discount (mai mic) catre nivelele inferioare de distributie. Retailerul poate vinde cartea la pretul de catalog sau sub acesta (atat cat ii permite discountul nivelului superior, pentru a realiza profit).
   O comanda pleaca de la engrosist sau retailer catre distribuitor si ajunge prin acesta din urma la compania de tiparire, care o executa si asigura transportul la adresa clientului. Editura POD poate comanda la randul ei copii ale titlurilor setate, in numar nelimitat. In urma onorarii unei comenzi venite din partea unui retailer:
- retailerul achita distribuitorului pretul de catalog al cartii minus discountul convenit cu acesta;
- distribuitorul achita companiei de tiparire pretul de catalog minus discountul oferit de editura;
- compania de tiparire achita editurii pretul de catalog, din care se scad discountul oferit distribuitorului, apoi tarifele de tiparire;
- editura achita autorului comisionul stipulat in contract.

   In acest proces, distribuitorul este motorul principal - el nu numai ca transmite si colecteaza comenzi in mai multe directii, dar participa la marketingul si promovarea titlurilor din catalogul sau. Acest marketing este unul de baza, dar sistemul POD permite atat editurii sa realizeze propriul marketing al unor titluri publicate, cat si autorului - care poate folosi mijloacele internetului pentru a-si promova propria carte si spori numarul comenzilor (vezi sectiunea Distributie si marketing).

   Pentru a vedea o schema care ilustreaza relatiile comerciale si de comunicare intre participantii unui sistem POD, click aici.

   Sistemul de publicare POD s-a extins cu rapiditate initial Statele Unite, ocupand momentan peste 40% din piata cartii. A patruns de asemena in unele tari europene ca Marea Britanie, Franta, Spania si Germania si continua sa se extinda, datorita avantajelor pe care le prezinta fata sistemul de publicare clasic (vezi sectiunea Avantajele publicarii POD). 

 

 
  contact | ajutor | servicii | index